Końcówka roku to intensywny czas dla wielu przedsiębiorców. Nie chodzi tylko o świąteczny bum zakupowy, ale też o czynności, które warto właśnie w tym okresie wykonać, by lepiej przygotować się na kolejny rok.
O czym warto pamiętać przed zakończeniem roku w działalności gospodarczej?
1. Plany działalności na kolejny rok
Można działać spontanicznie, ale sprecyzowane plany na kolejny rok umożliwiają efektywne dążenie do założonych celów. Niekiedy łatwiej to realizować wyznaczając sobie zakresy czasowe – najprościej zgodne z kalendarzem. W niektórych branżach lepiej sprawdzi się planowanie dopasowane do specyfiki danej branży.
2. Planowanie finansowe na kolejny rok
Każdego roku spotykamy się ze zmianami finansowymi. Czasem będą to podwyżki minimalnej krajowej, a innym razem podwyżka mediów, czynszu bądź wartości usług podwykonawców. Warto z wyprzedzeniem poczynić założenia finansowe, policzyć marże i planowane obroty w przyszłym roku. Może Ci się wydawać, że to wróżenie z fusów, ale przeliczony budżet znacznie ułatwia gospodarowanie zasobami i ustalanie marż. W końcu mogłoby się okazać, że sprzedajesz swoje usługi lub towary po takiej cenie, że nie rekompensuje wypłat, materiałów i innych kosztów, które ponosisz. A gdzie tu mowa o zysku.
3. Spotkanie z księgowym / doradcą podatkowym – szczególnie, jeśli szykują się jakieś zmiany w firmie.
Bardzo często przedsiębiorcy nie myślą o tym, aby przed nowymi transakcjami lub mając szczegółowe plany rozwojowe na następny okres skonsultować się z księgowym bądź doradcą podatkowym. W trakcie spotkania można dowiedzieć się o możliwościach optymalizacji kosztów, szczegółów sytuacji finansowej firmy i jak może wpłynąć na nią realizacja tychże planów. Tym samym może okazać się, że odpowiednia komunikacja i konsultacje ze specjalistami od finansów, mogą poskutkować realnymi oszczędnościami w kolejnym okresie.
4. Inwentaryzacja / spis z natury
Jeśli prowadzisz podatkową księgę przychodów i rozchodów masz obowiązek sporządzenia tzw. spisu z natury na dzień 31 grudnia danego roku. Masz na jego sporządzenie czas do 14 stycznia kolejnego roku. W spisie z natury zamieszczasz ilości pozostałych towarów i materiałów na magazynie wraz z wartością, a także roboty w toku.
Roboty w toku to produkcja, która na dzień sporządzenia spisu nie została zakończona. W przypadku działalności budowlanej mogą to być etapy budowy, które nie mogą być przekazane zamawiającemu na dzień sporządzenia spisu.
Dla działalności na pełnej księgowości przełom roku nie robi różnicy, ponieważ w ich przypadku magazyn rozlicza się co miesiąc.
5. Weryfikacja płatności – choć lepiej robić to zdecydowanie częściej
W pełnej księgowości należności i zobowiązania są monitorowane na bieżąco. W przypadku księgowości uproszczonej takiego obowiązku nie ma. Zdarzają się klienci, którzy dodatkowo życzą sobie rozliczanie płatności, ale też tacy, którzy sami monitorują płatności. Niestety jest też bardzo dużo takich, którzy latami nie weryfikują za co nie zapłacili, a także kto nie zapłacił im.
Jeśli jesteście w tej ostatniej grupie warto choćby na koniec roku zrobić przegląd statusów płatności. Zaległości stają się przedawnione po okresie od roku do 3 lat (w zależności od sytuacji). Po tym czasie tracicie szanse na ich sądową egzekucję. A kwoty mogą sięgać dziesiątek tysięcy (lub więcej). Dlatego zachęcamy do weryfikacji.

6. Rozważenie transakcji w celu optymalizacji podatkowej
Sytuacja każdej firmy jest inna i końcówka roku to ostatni moment na optymalizacje podatkowe dotyczące bieżącego roku np. poniesienie wydatków do skorzystania z ulg podatkowych. Po jego zakończeniu nie będzie takiej możliwości. Jeśli nie wiesz czy to ma sens w Twoim przypadku możesz się skonsultować z doradcą podatkowym. Ważne by zrobić to w trakcie trwania roku.
7. To czas na potencjalne rozważania zmiany formy opodatkowania
Jeśli myślisz nad zmianą formy opodatkowania jednoosobowej działalności gospodarczej, wspólników spółki cywilnej lub jawnej, grudzień i styczeń to świetny moment na przeanalizowanie sytuacji firmy. Na początku roku otwiera się możliwość zmiany (jeśli pierwszy przychód będzie w styczniu masz czas do 20-tego lutego!).
Podsumowanie – o czym warto pamiętać pod koniec roku w działalności gospodarczej?
Jak widzisz jest kilka tematów, o których warto pamiętać pod koniec roku w działalności gospodarczej. Część z nich warto wpisać do swojego biznesowego kalendarza na stałe jak np. weryfikację płatności czy planowanie. To może dać zdecydowanie pozytywne efekty!