Ulga na ekspansję brzmi jak przedsięwzięcie na ogromną skalę! Podbijanie nowych rynków, dalekich krajów i globalna produkcja. Na szczęście dla mniejszych firm – nieco mniejsza skala również wchodzi w grę, aby móc skorzystać z tego odliczenia.
Korzystasz z narzędzi, które zwiększają sprzedaż stworzonych lub wyprodukowanych przez Ciebie produktów, w tym eksport na rynki zagraniczne? Prawdopodobnie możesz skorzystać z ulgi na ekspansję!
Na czym polega ulga na ekspansję?
Ulga na ekspansję polega na możliwości dodatkowego odliczenia do 1mln złotych spośród kosztów, które firma wydatkowała na marketing i zdobycie nowych rynków przez wytworzone przez siebie towary. Ważny jest tutaj stricte związek poniesionych wydatków z planowanym zwiększeniem przychodów w latach kolejnych.
Jakie koszty obejmuje ulga na ekspansję?
– uczestnictwo w targach branżowych (w tym np. organizacja miejsca wystawowego, bilety lotnicze, wyżywienie dla pracowników i podatnika uczestniczącego w targach),
– działania promocyjno-informacyjne (np. reklamy, strony internetowe, ogłoszenia w prasie, ulotki, broszury, związane z produktem),
– dostosowanie opakowań do wymagań kontrahentów,
– przygotowanie dokumentacji związanej z wprowadzeniem towaru do sprzedaży (np. certyfikacje, koszty związane ze znakami towarowymi),
– przygotowanie dokumentacji do przetargów, a także do składania ofert innym podmiotom.
Umożliwia to odliczenie aż 200% wartości wydatków!
WAŻNE! Tak jak w przypadku wielu innych ulg, również w tym przypadku ulga nie może objąć kosztów, które zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie lub zostały odliczone od podstawy opodatkowania w jakiejkolwiek innej formie.
Kto może skorzystać z ulgi na ekspansję?
To rodzaj ulgi podatkowej przeznaczonej zarówno dla przedsiębiorców opodatkowanych PIT i CIT (wyjątkiem są ci korzystający z tzw. CIT estońskiego), którzy sprzedają wytworzone przez siebie produkty.
Jeśli korzystasz przy produkcji danego towaru z wielu podwykonawców lub zlecasz produkcję na zewnątrz, warto przed skorzystaniem z ulgi zwrócić się do doradcy podatkowego lub bezpośrednio z wnioskiem o interpretację.
Jeśli nie wytwarzasz produktów, tylko oferujesz usługi lub tylko handlujesz towarem nie skorzystasz z tego odliczenia.

Kiedy można skorzystać z ulgi na ekspansję?
Kiedy poniosłeś koszty w celu zwiększenia rynków sprzedaży – krajowego lub zagranicznych i w kolejnych 2 latach, licząc od roku, w którym poniesiono koszty:
– zwiększysz sprzedaż swoich produktów poprzez te działania względem poprzedniego roku podatkowego, lub
– rozpoczniesz sprzedaż produktów, które nie były dotąd oferowane w kraju, lub
– rozpoczniesz sprzedaż produktów dotychczas nieoferowanych na innym rynku.
Jeśli pomimo działań nie uda się spełnić warunków – po upływie terminu doliczasz odpowiednią kwotę do zeznania podatkowego.
Jak udokumentować ulgę i odpowiednio wszystko policzyć?
Załóżmy, że przedsiębiorca korzysta z ulgi w 2025 roku, gdyż poniósł wydatki na promocję swojego nowego produktu (też w 2025 roku). Zgodnie z założeniami ulgi przychody powinny być zwiększone za lata 2025 i 2026.
Punktem odniesienia będzie tutaj ostatni dzień każdego roku. Na dzień 31 grudnia 2025 przychody muszą być wyższe niż na dzień 31 grudnia 2024. Przychody z 31 grudnia 2026 również odnosimy do 31 grudnia 2024 (tj. do roku poprzedzającego rok poniesienia kosztów).
Maksymalnie w roku podatkowym w ramach ulgi możesz odliczyć 1 mln zł. Kwotę tą liczysz zgodnie z fakturami i innymi dokumentami dotyczącymi poniesionych kosztów. Skorzystanie z ulgi nie zmienia faktu, że koszty te mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.
Ważne! Przy ustaleniu spełnienia warunków uwzględnia się wyłącznie przychody, z których dochód jest opodatkowany w Polsce.
Przykład I.
Firma XYZ w 2025 roku wydała 2 mln na wydatki związane z promocją nowego produktu. Na dzień 31 grudnia 2024 przychód firmy wyniósł 20 mln złotych.
W 2025 roku w ramach ulgi na ekspansję poza zaliczeniem 2 mln zł wydatków do kosztów uzyskania przychodów może odliczyć 1 mln w ramach ulgi w zeznaniu rocznym.
Zgodnie z zasadami ulgi na 31 grudnia 2025 firma powinna mieć więcej przychodu niż 20 mln złotych. W kolejnym roku tj. 31 grudnia 2026 rozpoznajemy czy firma również uzyskała przychody wyższe niż 20 mln złotych.
Zdarza się, że warunek określony na okres 2 lat nie zostaje spełniony. Np. firma XYZ nie uzyska wyższych przychodów w roku 2026. W takiej sytuacji w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym upłynął termin osiągnięcia przychodów ze sprzedaży produktów firma XYZ powinna doliczyć kwotę uprzednio odliczoną z tytułu ulgi na ekspansję.
Co z ulgą na ekspansję w przypadku straty?
Gdy firma w roku, w którym planowała skorzystać z ulgi nie ma wystarczającego dochodu lub stratę – nic straconego! Możesz odliczyć ulgę w ciągu kolejnych 6 lat.